fredag 11 februari 2011

Exit through the gift shop – inspirerande, fascinerande & sanslöst kul

Underground goes mainstream.

Vad bestämmer priset på konst? Vad är bra konst? It’s all about the hype?

Efter att ha sett filmen tänkte jag att Theirry Guetta alias Mr. Brainwash väl personifierar skenet bedrar både som dokumentärfilmare och konstnär. Sen läste jag mig till att hela filmen just might be a Banksy piece of art. Ännu bättre!

Illusion. Synvilla. Skenperspektiv. Trompe l'œil. Skenet bedrar. En del av gatukonsten.

På vägen hem från skolan dagen efter att ha sett filmen fotade jag lite av Gbgs street art. Resultat: inte så fett. Förutom några klassiska tags domineras det offentliga rummet mellan Klangfärgsgatan i Västra Frölunda och Pater Nostergatan i Majorna av propaganda. Speciellt flitiga är djurrättsaktivisterna. Respekt.

Jag sa att jag ville måla. Steg ett – en vit vägg.

Gatukonst på Godhemsgatan


Aktivism på Godhemsgatan


Skadedjursbekämpning på Godhemsgatan

Banksy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar